A SEO keresőoptimalizálást jelent, a Search Engine Optimization rövidítése. Ma arról írok átfogó ismertetést, mit is jelent ez a kifejezés egy Joomla weboldal esetében. Az itt leírtakon kívül léteznek még egyéb lehetőségek is, én igyekeztem itt most a legfontosabbakat összegyűjteni.

 

Tartalom

Bevezetés

Az oldal tartalma, a szövegírás

Meta adatok használata

A képek optimalizálása

Keresőbarát (SEF) URL-ek és URL átírás

"Duplicate URL" probléma

"Duplicate content" probléma

Ha egy oldal nem található (HTTP 404-es hiba)

Átirányítások (301 Redirect)

Search Consol eszközök

Oldaltérkép
 
Linképítés

Social Media

 

Bevezetés

Weboldalt általában azért készít vagy készíttet valaki, hogy mások megtalálják az interneten. Lehet, hogy egy szolgáltatást szeretne értékesíteni, vagy kereskedni szeretne, de az is lehet, hogy tudományos kutatásait szeretné rendezetten megmutatni a nagyvilágnak. Azonban hiába készít valaki nagyon tetszetős, tartalmas honlapot, sok időnek kell eltelni, hogy a keresők találatai közt meg is jelenjen. Ahhoz, hogy az elkészült honlap valóban el is jusson a célközönséghez, nem elég a szép design és a jó tartalom, bár mindkettő alapkövetelmény. A honlapon még el kell végezni egy sor olyan műveletet, ami alapján a keresők (pl. a Google) rangsorában minél előrébb kerül. A cél mindig az, hogy bizonyos kulcsszavakra a mi honlapunk az első néhány találat között szerepeljen, de ahhoz, hogy ezt elérjük, speciális ismeretekre van szükség. Ma arról írok, mi mindent tehetünk azért, hogy Joomla weboldalunk előrébb kerüljön a Google rangsorában.

 

Az oldal tartalma, a szövegírás


Már a tervezés során gondolni kell a keresőoptimalizálásra. . Mit szeretnénk elérni, hogyan lássa a Google az oldalunkat? Fontos, hogy kiválasszuk azokat a kulcsszavakat, amikre az oldalt optimalizálni szeretnénk.  Ehhez érdemes kulcsszó kutatást végezni, hogy megtervezhessük, milyen kulcsszavakat fogunk használni. Erre különböző alkalmazásokat lehet használni (pl. AdWords,WebCEO, stb.). A kulcsszavakat érdemes többféle változatban használni, egybe- és különírva, szinonimákkal helyettesítve, és ragozott alakban is feltüntetni. Ha lehetőség van rá, érdemes a domainnév választásakor is figyelembe venni, hogy a Google felismeri, ha a domain tartalamzza kulcsszavaink valamelyikét (ha több szóból áll, akkor inkább használjunk kötőjelet az elválasztásra). A weboldal szövegei minden esetben értelmesek, olvashatóak legyenek, és a weboldal témájához kapcsolódjanak. Lehetőleg minden oldalt más kulcsszó köré építsünk. Ne ismételjük a tartalmat. A sajátunkat se, de más oldalakról se "lopjunk", mert ezt a Google észreveszi és nem jutalmazza. Az oldal jól strukturált, átlátható legyen, használjunk h1, h2, h3 tag-eket. Éljünk a belső linkek által nyújtott lehetőséggel! A szövegszerkesztő, amit minden weboldalhoz telepítek, segítséget nyújt ahhoz, hogy egyszerűen hozzunk létre belső linkeket az oldalon. A világos, áttekinthető kategória struktúra, valamint az ún. "breadcrumbs" használata (ami így jelenik meg az oldalon: Ön itt van: és a linkek sora) szintén növeli a belső linkek számát.

 

Meta adatok használata


Ezek az adatok csak a kódban láthatóak, de a Google számára nagyon fontos információt tartalmaznak.
Három fajtájuk van:

Page Title (az oldal címe)
Meta-description (meta leírás)
Meta-keywords: (meta kulcsszavak, ezeket már nem használják a keresők, de nem árt, ha megadunk néhányat)


Bár a meta kulcsszavak használata mára már elveszítette jelentőségét, a meta leírás (meta description) és a cím (title) tag-ek továbbra is nagyon fontos szerepet játszanak abban, hogyan látja a Google az oldalunkat.
A Tengelicés honlapokhoz egy olyan komponens szoktam telepíteni, amelynek segítségével egy könnyen átlátható felületen, egy oldalon tudjuk szerkeszteni a címeket és a meta leírásokat az összes tartalomhoz.

 

A képek optimalizálása


Keresőoptimalizálási szempontból rendkívül fontos, hogy a cikkekben megjelentetett képekhez minden esetben rendeljünk "alt" tag-et. A Google nem látja a képeinket, ezért az "alt" tag-ek segítségével alkot róluk véleményt. Ha annyit lát egy kép "alt" tag-jében, hogy "img123456.jpg", akkor biztosan nem ad érte jó pontot, de ha az oldal témája pl. a kertápolás, és a kép "alt" tagje "A gyep szakszerű szellőztetése", akkor megfelelő információt adtunk a kereső számára arról, hogy a honlapunk valóban azzal kapcsolatos információkat tartalmaz, ami a témája. Az általam készített honlapok mindegyikének adminisztráós felületén olyan korszerű editort lehet használni, amelynek segítségével az "alt" tag-eket egyszerűen beírhatjuk, amikor a képet beillesztjük a szövegbe.

 

Keresőbarát (SEF) URL-ek és URL átírás

 

A Joomla weboldal keresőoptimalizálása a keresőbarát tartalom felépítése után az URL-ek olvashatóvá tételével folytatódik. A keresőbarát vagy SEF URL (Search Engine Friendly) beállítás "yes"-re állításával az URL-ekbenben a dinamikusan generált hókuszpókusz karakterek kicserélődnek az aktuális menüpont vagy cikk "alias"-ára. Ezért az "alias"-okat eleve úgy állítsuk be, hogy azok értelmes szavak legyenek, több szó esetén kötőjellel elválasztva. Lehetőség van Unicode alias-ek használatára is, tehát szerepelhetnek az aliasban ékezetek is.  
Az "URL rewriting" pedig egy olyan beállítás, ami eltávolítja az /index.php/ szzöveget az URL-ekből, ezáltal is olvashatóbbá téve azokat (ennek a beállításnak a használatához a htaccess.txt file-unkat át kell nevezni .htaccess-re, és a mod_rewrite Apache modulnak engedélyezve kell lenni a webszerveren.
Tehát egy keresőbarát Joomla URL így néz ki:http://tengeliceweb.hu/hu/blog/68-joomla-frissítések
Ugyanez nem keresőbarát változatban:
http://tengeliceweb.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=68:joomla-friss%C3%ADt%C3%A9sek&catid=10&lang=hu&Itemid=122
Ugye nem kell magyarázni, miért szeretik jobban az előző változatot a keresők? A Tengelicénél készült honlapok már alapból ezekkel a beállításokkal kerülnek az ügyfélhez. Megjegyzés: a már nagyon várt és hamarosan kiadásra kerülő Joomla 3.7-ben már arra is lesz lehetőség, hogy az URL-ekben szereplő azonosítókat (amik számok, pl. az előző példában a 68) eltüntessük.

 

"Duplicate URL" probléma


A Google bünteti, ha ugyanazt a tartalmat több helyen is megtalálja. Mivel oldalunkat a www.oldalnév.hu és az oldalnév.hu címen is el lehet érni, a Google szempontjából az oldal tartalma duplikált tartalom. Ennek elkerülésére az a megoldás, hogy miután kiválasztottuk, melyik változatot részesítjük előnyben (javaslom a www nélkülit az egyszerűség kedvéért), a .htaccess file-unkban létrehozunk egy átirányítást a másik változatról az előnyben részesített változatra. Ne felejtsük el a Google Webmester Eszközök beállításainál is megjelölni, melyik változatot szeretnénk a Google indexbe küldeni.

 

"Duplicate content" probléma


Joomla weboldalak esetén gyakori, hogy ugyanarra a tartalomra több helyről is hivatkozhatunk, tehát például több menüpont is megjeleníthet egy cikket. Mivel ezt a Google duplikált tartalomnak látja, büntet érte, Mit tehetünk ellene? Különböző technikák léteznek, bővítményeket is lehet használni, módosíthatjuk a .htaccess filet és a robots.txt file-t, használhatunk canonical tag-eket, ezek azonban már haladó szintű ismereteket igényelnek.

 

Ha egy oldal nem található (HTTP 404-es hiba)


Ha elgépeljük egy weboldal címét, akkor egy HTTP 404 (az oldal nem található) üzenetet kapunk vissza a szervertől. De akkor is ilyen üzenetet kapunk, ha a domainen belül egy nemlétező oldalra hivatkozunk, például azért, mert egy régi könyvjelzőt nyitottunk meg, és a keresett oldalt már eltávolítptták a honlapról. Nem mindegy, hogy a felhasználó milyen formában kapja meg a 404-es üzenetet, ezért érdemes egyedi hibaoldalt tervezni, ami illeszkedik az oldal design-jához. Ha ugyanis a felhasználó egy teljesen más stílusú, formális, netán angol nyelvű hibaüzenetet kap, könnyen azt hiheti, hogy rossz oldalra tévedt, és visszafordul az oldalról. Ezt pedig a Google is figyelembe veszi a pontozásnál. Az egyedi 404-es oldal illeszkedjen az oldal stílusához, és érthetően szerepeljen rajta az az információ, hogy miért kapta a felhasználó ezt az üzenetet és mit tegyen, hogy visszajusson a tartalomhoz. De arra is törekedni kell, hogy lehetőleg elkerüljük azt, hogy a látogató ilyen hibaüzenetet kapjon.  Ha a webmesteri eszközök segítségével megfigyeljük, milyen esetekben érkezik 404-es hibaüzenet, átirányítási szabályok segítségével kiküszöbölhetjük ezek egy részét.

 

Átirányítások (301 Redirect)


A 404-es hibát nem tudjuk teljesen kiküszöbölni, de sok esetben megelőzhetjük. Például ha az oldalunkat újratervezzük, és a régi URL-ek megváltoznak, látogatóink könnyen 404-es hibát kaphatnak, ha továbbra is a régi, elavult könyvjelzőket használják. A sok 404-es hibáért pedig szintén büntetés jár a Google-nél és romlik oldalunk helyezése. Ezt megelőzendő a Joomla Redirect komponense segítségével megmondhatjuk, hogy a rossz URL-ek helyett milyen tartalmat szeretnénk megjeleníteni.

 


Search Consol eszközök


Oldalunkat regisztráljuk be a Google Search Consol-ba, kövessük az ott kapott utasításokat, tanulmányozzuk a lehetőségeket. Fontos, hogy a www és nem www változatot is fölvegyük, valamint ha aldomainjeink vannak, azokat is. Többnyelvű oldal esetéen mindegyik nyelhez tartozó linket vegyük fel. Ha minden megvan, hozzunk létre "set"-et az egy oldalhoz tartozó tulajdonokból, töltsünk föl oldaltérképet, majd tanulmányozzuk az esetleges hibákat, javítási javaslatokat, és próbáljuk felhasználni őket oldalunk helyezésnek javításában. Hasonlóképpen regisztrálhatunk a Bing és a Yahoo konzoljába is.

 

Oldaltérkép


Ha sok menüpont van az oldalunkon, a látogatók könnyebb eligazodása érdekében érdemes oldaltérképet készíteni. Ez egy böngészőben megjeleníthető HTML file. A Google számára azonban a xml sitemap, vagyis az xml oldaltérkép az érdekesebb, ez nagy segítség a keresőknek az oldal struktúrájának feltérképezésében. Különböző bővítményeket használhatunk oldaltérkép készítésre, majd a Search Consol segítségével feltölthetjük azokat. Többnyelvű oldalak esetén minden nyelvhez külön oldaltérképet kell készíteni.

 

Linképítés


A Google az alapján is megítéli az oldalunk szakszerűségét, hogy hány külső link mutat rá. Régebben egy külön piac működött a linképítésre (bár még most is), azonban a Google mostmár bünteti azokat az oldalakat, amelyekre olyan linkek mutatnak, amelyek nem "természetesek", például pénzet vett linkek, kommentekben elrejtett linkek, stb. Ha az oldalunk tartalma szakszerű, akkor hamarosan hivatkozni fognak rá külső oldalak, valamint kérhetjük az oldal elhelyezését hivatalos (legális) link-katalógusokban (például helyi vállalkozások gyűjteménye, Yellow Pages, stb.), de vigyázni kell, ne olyanba kérjük a fölvételt, amit csak linképítési célra hoztak létre, mert ez hamar kiderül.

 

Social Media


A Social Media jelentősége folyamatosan növekszik. Egy vállalkozásnak aktívan jelen kell lenni legalább a Twitteren, Facebookon és a Google+-on, de bizonyos esetekben a  Pinterestet is ide kell sorolni (például egy kézműves itt is megoszthatja a termékei fotóját). Természetesen itt is tisztességesen kell folytatni a versenyt, tilos a "like"-ok vásárlása, viszont igényes tartalommal, folyamatos post-olással jó eredményeket lehet elérni.

 

 Ha honlapot szeretnél, a tartalomról magadnak kell gondoskodnod, a Tengelice Webdesign elkészíti hozzá a jól működő honlapot, és elvégzi a szükséges SEO beállításokat.  Segítséget nyújtunk a Google szolgáltatások használatában és a kulcsszó kutatásnan is, és föltelepítjük azokat a bővítményeket, amelyek segítségével magad is javíthatod az oldalad keresőben elért eredményeit. Még sok módszer létezik, amellyel javíthatjuk a helyezésünket a keresőben, de a legfontosabb és hosszú távon a legbiztosabb megoldás az igényes, szakszerű tartalom és a hibátlanul működő, jól megtervezett weboldal.